Categorie: "biografieën"

Claudia Rumondor

Claudia Rumondor (Zaandam, 9 mei 1983) is een Nederlands componist van Indonesische afkomst. Ze studeerde compositie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Daan Manneke, Wim Henderickx en Theo Loevendie. Daarnaast had zij harplessen van Anke Bottema, Gertru Pasveer en Alexandre Bonnet.

Ralph van Raat

“Het vermogen zich volledig in de wereld van andersdenkende componisten te verplaatsen gaat bij Van Raat samen met ongekende communicatieve vermogens, een feilloos geheugen en een prachtig touché.” schreef de Volkskrant over pianist Ralph van Raat.

Hans Kox

“Zijn schitterend verzorgde partituren leggen getuigenis af van een intense melodische begaafdheid – alles zingt, ook het instrumentale – en dito technisch raffinement. En verder: Dynamische, onrustige muziek is het, met extreme contrasten tussen motorische striktheid en hymnische lyriek, ostinato en liberamente. Traditionele muziek ook, gedacht in termen van thematisch-motivische ontwikkeling, melodie en begeleiding, harmonie en contrapunt. Gevat in het kader van een sterk verruimde, maar altijd voelbare tonale ondergrond.”

Radio 4 Jong Talent: Wilma

Ze is een Nederlandse componiste en celliste van Afrikaanse afkomst, heeft les van Claudia Rumondor en won in 2009 een optreden op het Nieuwjaarsconcert. Maak kennis met Wilma Pistorius, 18-jarig cello- en compositietalent.

Martijn Padding

Martijn Padding

Martijn Padding (24 april 1956, Amsterdam) studeerde piano bij  Fania Chapiro, muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en compositie bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Gedurende enige jaren was hij balletbegeleider bij de Nationale Balletacademie en bij verschillende moderne dansgezelschappen zoals Krisztina de Châtel, Beppie Blankert en Bianca van Dillen. Hij was ‘composer in residence’ bij ensemble LOOS. Ook heeft hij verschillende radioproducties gedaan waaronder een serie portretten van de componisten Alvin Lucier, Robert Ashley, Luc Ferrari en Frederic Rzewsky. Padding is docent compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en voorzitter van de componistenbond C’96.

Zijn oeuvre omvat werken voor een solo-instrument tot composities voor groot orkest en muziektheater: Ritorno (1988) voor saxofoonkwartet, Blend (1992) voor piano, Nicht eilen, nicht schleppen (1993) voor zangstem met ensemble, Scharf abreissen (1995) voor groot symfonieorkest en de opera TATTOOED TONGUES, op een libretto van Friso Haverkamp (Warsaw Autumn Festival in 2001 en St. Petersburg in 2003). In 2006 ging zijn pianoconcert Unequal Parts in première met Gerard Bouwhuis en het Asko ensemble.
In 1993 kreeg hij de Aanmoedigingsprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor 20 to 21 (voor 2 cello’s) en Blend, een pianosolo geïnspireerd door Thelonious Monk.

Verder lezen:
De site van de componist: www.martijnpadding.nl
Nederlands werk eerste op Rostrum Concours

Wim Henderickx

Wim Henderickx (°1962) studeerde compositie bij Willem Kersters en percussie aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij nam meermaals deel aan de ‘Internationale Ferienkurse für Neue Musik’ in Darmstadt en volgde sonologielessen aan het IRCAM in Parijs en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Momenteel doceert Wim Henderickx compositie en muziekanalyse aan de Conservatoria van Antwerpen en Amsterdam. Sedert meerdere seizoenen is hij ook als huiscomponist verbonden aan Muziektheater Transparant. Wim Henderickx componeerde onder meer kamermuziek, orkestwerk, muziektheater en opera. Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door een stevige onderbouw, wisselende klankkleuren en vooral veel expressiekracht. Hij laat zich graag inspireren door niet-muzikale zaken die hem omringen. Zijn fascinatie voor niet-westerse culturen leidde tot een aantal werken die ontstonden vanuit Oosterse muziek en filosofie. Hij ontving talrijke bekroningen voor zijn werk. Een deel van dit oeuvre verscheen inmiddels op cd. 
Henderickx’ muziek wordt gekenmerkt door solide bouw, wisselende kleursonoriteiten en een intense expressiekracht. Buitenmuzikale impulsen stimuleren zijn componeren. Zijn fascinatie voor etnische, niet-westerse culturen heeft ertoe geleid dat veel van zijn werken geïnspireerd worden door oosterse muziek en filosofie. Met als gevolg composities zoals MYSTERIUM (1989) voor 10 blazers, OM (1992) voor strijkkwartet en DAWN (op tekst van Kahlil Gibran) (1992) voor mezzosopraan en ensemble. Dit alles mondde uit in de RAGA-cyclus (geïnspireerd op de Indische raga) – RAGA I (1994) voor percussie en orkest, RAGA II (1995) voor orkest en RAGA III (1995) voor altviool en orkest.

Zie ook: 10 jaar Compositiestage met Wim Henderickx

Bron & meer informatie vind je op de homepage van deze componist.