Radio 4 Jong Talent: Wilma

Ze is een Nederlandse componiste en celliste van Afrikaanse afkomst, heeft les van Claudia Rumondor en won in 2009 een optreden op het Nieuwjaarsconcert. Maak kennis met Wilma Pistorius, 18-jarig cello- en compositietalent.

Wilma: “Sinds kort zit ik niet meer op school (ik heb hiervoor vwo gedaan) en komend jaar ga ik naar de Conservatorium van Amsterdam om daar cello en compositie te studeren. Ik ben grotendeels bezig met muziek; componeren en cello spelen, of andere dingen die met kunst te maken hebben, zoals lezen of schilderen, etc. Ik heb niet heel mijn leven in Nederland gewoond; ik ben in Zuid-Afrika geboren en ik woon hier sinds begin 2004. Misschien heeft dat invloed op hoe ‘mijn’ muziek klinkt (vandaar dat ik het ook noem), wie weet?

Ik weet niet precies wanneer ik begonnen ben met componeren, want wanneer componeert iemand echt? Ik kan me herinneren dat ik vroeger (toen ik een jaar of 10 was) wel eens stukjes maakte op de piano of op de cello, maar die waren eerder ge’maakt’ dan ge’componeerd’. Sinds eind 2006/begin 2007 ben ik bezig met het schrijven van muziek, die ik met een programma maakte die ik op de computer had. Dat liet ik een keer aan mijn theorieleraar horen, gewoon om te kijken wat andere mensen ervan vonden. Later heb ik twee van die stukjes herschreven voor ‘echte’ instrumenten, met een vaste opstelling in mijn achterhoofd, in plaats van dat ik gewoon dingen schreef en er instrumenten bij deed als dat, naar mijn gevoel, nodig was. Met cello zit ik bij het AMT, een soort particulier Jong Talent programma. Van Erika Waardenburg, die dat heeft opgericht, kreeg ik rond mei 2008 een mailtje over de eindexamenpresentatie van Claudia Rumondor en sinds dat me wel interessant leek, ben ik daar ook heen gegaan. Na afloop ben ik naar Claudia toe gegaan, omdat ik al een tijdje van plan was compositieles te nemen. Sinds augustus 2008 heb ik les van haar. In de zomer van 2008 was ik begonnen met wat (naar mijn idee)  ‘componeren’ te noemen is, en sinds die tijd ben ik ook nieuwe dingen aan ‘t uitproberen die afwijken van manier van schrijven waarmee ik ben begonnen, en wat rare dingen aan ‘t uitproberen in muziek, etc.

Ik vind heel veel verschillende soorten muziek leuk. Er is niet echt een criterium, maar ik houd van vreemde dingen in muziek, dus niet één bepaalde stijl. Dat is misschien ook terug te zien in wat ik schrijf. Wat ik (ongeveer) allemaal al heb gecomponeerd (ongeveer in chronologische volgorde):

De eerste echte stukjes zijn drie dansen voor solo cello, Danse Nokturnal (uit begin 2008). Daarna kwam Lamentoso, die het Blazers Ensemble uitvoerde. Ik heb ook een Canon gemaakt met de tekst van “Über alle Gipfeln” van Goethe. Op gegeven moment ben ik op zoek gegaan naar een geluid dat nog niet bestond en heb ik Suite at Dusk (beluister) geschreven, een vierdelig stuk voor cello, clarinet en PVC, stalen en koperen buizen. Volksmuziek spreekt me ook aan, met name Argentijnse (Tango) en Joodse (Klezmer), dus dat heb ik ook geschreven; twee Klezmer stukjes (Tsayt vayt (adye) en Kholemen) en twee tango’s (Tango Grotesco (beluister) en Te Quiero). Ik heb ook een paar stukken geschreven die wat meer “modern/experimenteel” zijn; Sommeil (beluister)(die geïnspireerd is op het visuele aspect van het partituur van Metastaseis van Xenakis en een schilderij van Salvador Dali) en Cerebral Degradation - a heap of broken images, een twaalftonen-stuk dat gebaseerd is op The Waste Lands, een gedicht van T.S. Elliot.

Ik zou wel van componeren mijn beroep willen maken; het lijkt me leuk om te kunnen doen waar ik van houd en daarvan te kunnen leven. Ik zie het echter niet als een soort ultiem doel, ik wil gewoon componeren en als het mijn beroep wordt, is het mooi meegenomen. En componeren wil ik, omdat het voor mij noodzakelijk is. (Het kan niet anders.)

Zoals ik al zei, houd ik van vreemde dingen in muziek. Ik zou ooit een stuk willen schrijven, dat een zeer sterke reactie teweeg brengt doordat het vervreemdend is, bv. dat de luisteraars stilstaan wanneer ze het horen of instinctief hun vingers in hun oren stoppen. Wat het precies is en hoe het te bereiken is weet ik niet, maar ik ben er wel van plan achter te komen!”

Verder lezen:
Wilma op de site van jongNBE
Wilma op de site van de Academie Muzikaal Talent
Pagina over de metalgroup Doppelgänger

Luister ook:
Habanera
Kholemen

Lees ook:Radio 4 Jong Talent: Claudia
Lees ook:Het enige antwoord op lijden
Lees ook:In de lucht!
Lees ook:Claudia Rumondor
Lees ook:verborgen achter gedrag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.