Sofia Asgatovna Goebaidoelina

Maak kennis met de leading lady van hedendaagse muziek uit de vroegere Sovjet-Unie.

Sofia Asgatovna Goebaidoelina werd in 1931 geboren in Christopol in de Tataarse Sovjetrepubliek. Zij studeerde piano en compositie aan het conservatorium van Kazan. Daarna studeerde zij compositie in
Moskou, bij een assistent van Sjostakovitsj, Nicolai Peiko, en later bij Shebalin. Tot 1992 bleef zij in Moskou wonen, sindsdien woont zij in Duitsland, even buiten Hamburg.

Gubaidulina’s muzikale inspiratie komt uit verschillende bronnen. Het in 1975 mede door haar opgerichte Astraea Ensemble verkent de klankmogelijkheden van traditionele Russische, Kaukasische en Aziatische
insrumenten in vrije improvisaties. De onorthodoxe speelmanieren en het vrije, geïmproviseerde karakter van de muziek van Astraea vindt men in veel van Gubaidulina’s werken terug. Ook heeft zij, net als haar tijdgenoten Schnittke en Denisov, zich zeer snel de eigentijdse westerse muzikale technieken eigen gemaakt en die op een zeer persoonlijke manier toegepast. Een diepgeworteld geloof in de mystieke eigenschappen van muziek versterkt nog die persoonlijke signatuur. Tenslotte speelt
haar brede literaire belangstelling een rol in haar keuze van teksten en thematiek. Omar Khayam, T.S. Eliot en Marina Tsvetayeva behoren tot haar tekstschrijvers.

Over haar relatie tot traditie en vernieuwing zegt zij zelf: “ Volgens mij is de ideale verhouding tussen traditie en nieuwe compositietechnieken zo, dat de componist beide beheerst, maar op een manier
waardoor het lijkt alsof hij van geen van beide notitie neemt. (-) Shostakovitsj en Webern hebben de grootst mogelijke invloed op mijn werk gehad. Hoewel mijn werk van geen van beide duidelijke sporen
draagt, hebben zij mij de allerbelangrijkste les geleerd: mezelf te zijn.”

De hoogstpersoonlijke en compromisloze opstelling van Gubaidulina maakte haar niet populair bij het Sovjet-establishment. In 1980 zorgde Gidon Kremer voor een internationale doorbraak van Gubaidulina’s muziek door zijn overtuigende pleidooi voor haar vioolconcert Offertorium. Sindsdien vindt haar werk veel weerklank en ontvangt zij vele prijzen. Gubaidulina, Denisov en Schnittke worden nu beschouwd als belangrijkste vertegenwoordigers van de nieuwe muziek uit de voormalige
Sovjet Unie.

Lees ook:Het enige antwoord op lijden
Lees ook:Claudia Rumondor
Lees ook:'Componeren is als een recept maken'
Lees ook:Op ontdekkingsreis met Vanessa Lann
Lees ook:Peteris Vasks' Cantabile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.