Categorie: "discussie"

Gerard Ammerlaan

Gerard Ammerlaan (Pijnacker 1953) startte zijn carrière als basgitarist in verschillende experimentele popgroepen in de jaren 1960/70 en schakelt over op geïmproviseerde muziek (en de contrabas) in de jaren tachtig. Vanaf 1983 leidt hij zijn eigen ensembles en componeert improvisatiemuziek voor allerlei bezettingen, van duo tot orkest. Ook geeft hij soloconcerten. Sinds de jaren negentig componeert hij ook, veelal in opdracht, voor andere ensembles en wordt vaak gevraagd de muziek te schrijven voor speciale projecten.

Kent u de muziek van Gerard Ammerlaan? Vindt u het pop of modern klassiek of houdt u ook niet van hokjes?

Hoed, waar ben je mee bezig?!

Minister Plasterk van OCW wil verbetering van de kwaliteit van het kunstleven. Meer geld voor minder kunstinstellingen. Minder bureaucratie. Meer aandacht voor excellentie en internationalisering. Maar het dreigt anders uit te pakken! Kunstenaars en culturele instellingen vragen de minister in te grijpen, voordat het te laat is. Een deel van de kunstwereld raakt tussen de wal en het schip. Voorkom vergissingen en fouten die onherstelbaar zijn, stel uw beleid bij nu het nog kan.

Muziek niet gediend bij waarheid?

“Een componist dient het publiek voortdurend voor de gek te houden. Muziek is niet gediend bij de waarheid. Goede muziek bestaat bij de gratie van list en bedrog.”

Was getekend, Tristan Keuris, l’artiste et l’artisan.

Eens, oneens, gedeeltelijk mee eens? Discussieer mee!

Componist van de Week

Eén van de vaste items op deze site is de Componist van de Week. Elke zondag komt er een nieuw stukje in deze serie on-line. Steeds wordt een bekende of juist onbekende naam geïntroduceerd, met een biografie, foto’s, bladmuziekdownloads en natuurlijk luistervoorbeelden en/of filmpjes. Aan u de keuze wie de eersten worden! Heeft u een favoriet uit de 20e en/of 21e eeuw? Plaats zijn/haar naam dan hieronder in het reactievak en de redactie zal elke suggestie bekijken en beoordelen!

Wie wordt de Bach, Mozart of Beethoven van ónze tijd?!

Discussie: roerige tijden – b(l)oeiende toekomst?

We hebben roerige tijden achter de rug. Grote kortingen voor ensembles, subsidies die helemaal weggevallen zijn, maar ook ensembles die er meer geld bij hebben gekregen. De kranten hebben er vol mee gestaan. Maar hoe gaan we nu verder? Wat zijn de mogelijkheden om de hedendaagse muziek een betere plek te geven? En wat is dan een ieders taak en rol hierin? Zijn hierin gemeenschappelijke thema’s te onderscheiden? Waar liggen de kansen? Kunnen we verbindingen aangaan of versterken, beter en vaker samenwerken? Zijn er manieren om netwerken op te bouwen of te versterken, om effectiever samen te werken aan strategische prioriteiten (zoals het bereiken van nieuwe doelgroepen, marketing, educatie, het afzetten van meerdere uitvoeringen)?

‘Modern klassiek klinkt als ijspaleis’

Componist Joost Klepper wil zijn publiek ontroeren met de klank van de menselijke stem. Ook op het Europa Cantat festival. Nijmegenaar Joost Kleppe blijft gefascineerd door de menselijke stem. In bijna al zijn composities keert hij terug naar het oudste muziekinstrument. ‘Vocale muziek staat heel dicht bij de luisteraar, de stem ontroert eerder dan instrumentale muziek. Bovendien kun je je op teksten baseren. De combinatie van gedichten en muziek geeft een ongekende extra impact.’