Categorie: "werkbesprekingen"

Tristan Keuris' Symfonie in D

Deze foto van Marien Abspoel toont Tristan Keuris en Daan Admiraal in 1992“De muziek van Tristan Keuris heeft een origineel en herkenbaar idioom. Zijn stijl is lyrisch en expressief (vaak met een romantische crescendo-decrescendo-dynamiek), maar ook ritmisch en soms uitgesproken dramatisch.

In zijn melodieën zijn de intervallen vaak typerend voor de moderne 20e eeuwse muziek: secundes, (overmatige) kwarten en septimen en nones – een overeenkomst met het expressionisme van de tweede Weense school van Schönberg en Alban Berg. Maar in plaats van de vrijwel onherkenbare twaalftoonsreeksen van de dodekafonisten gebruikt Keuris toonladders met een eigen karakter en een specifieke kleur, die de melodie en de harmonie bepalen.” Aldus Daan Admiraal in zijn analyse van Tristan Keuris’ Symfonie in D.

De foto links is van Marien Abspoel en toont Tristan Keuris en Daan Admiraal in 1992

Caroline Ansink ‘oogst’ muziek

‘Van welke Nederlandse componist zou u graag een nieuw werk willen spelen of zingen?’ Dat was de vraag die het Concertgebouw, in het het kader van 75 jaar Kamermuziek, stelde aan een aantal musici die dat jaar optreden in de reguliere series. Jard van Nes koos voor Caroline Ansink, op voorwaarde dat ze geen Nederlandse tekst te zingen zou krijgen. De componist zocht en vond en vertelt daarover.

Van welke Nederlandse componist zou JIJ graag een nieuw werk willen spelen of zingen?

‘Musica Celestis’

Aaron Jay Kernis werd geboren op 15 januari 1960 in Philadelphia. Tegenwoordig woont hij in New York. Kernis, die als kind viool speelde, studeerde compositie bij onder anderen John Adams, Charles Wuorinen en Jacob Druckman. Van al zijn docenten is wel invloed terug te vinden in zijn werken.

Peteris Vasks' Cantabile

Peteris Vasks werd in 1946 in Letland geboren. Hij studeerde contrabas, aanvankelijk in Riga en later in Vilnius. Vasks is ook als contrabassist werkzaam geweest. Zijn studie compositie volgde van 1973 tot 1978 in Riga.

Walter Piston – Capriccio voor harp en orkest

Walter Piston (1894-1976) probeerde elk instrument uit dat hij in zijn handen kon krijgen. Hij wilde er op zijn minst een paar eenvoudige liedjes uit kunnen halen. Vooral tijdens WO1, toen hij als muzikant
bij de Amerikaanse marine diende, heeft hij zijn kennis van verschillende instrumenten sterk vergroot. Deze kennis kwam hem heel goed van pas tijdens zijn studie compositie aan Harvard.

Les Illuminations

‘Illuminécheunes’ – Les Illuminations. Franse tekst van Arthur Rimbaud getoonzet door Benjamin Britten. 10 liederen voor zang en strijkers. Typisch Britse muziek maar dan wél met een Franse tongval. Hoewel, niet helemaal…